Course teached as: B005574 - TUTELA DEI BENI CULTURALI Second Cycle Degree in PERFORMING ARTS Curriculum PROSMART: PRODUZIONE DI SPETTACOLO, MUSICA, ARTE E ARTE TESSILE
Teaching Language
Italian
Course Content
Enemies to knock down. Cultural heritage between racism and revisionism.
Carlo Tosco, I beni culturali. Storia, tutela e valorizzazione, Il Mulino, Bologna 2014.
Louis Réau, Histoire du Vandalisme. Les monuments détruits de l’art français, edizione ampliata a cura di Michel Fleury e Guy-Michel Leproux, Robert Laffont, Paris 1994 (I ed. 1958).
Dario Gamboni, The Destruction of Art. Iconoclasm and Vandalism since the French Revolution, Reaktion Books, London 2012 (I ed. 1997).
Victor I. Stoichita, L’immagine dell’Altro. Neri, giudei, musulmani e gitani nella pittura occidentale dell’Età moderna, a cura di Lucia Corrain, La casa Usher, Firenze 2019 (ed. or. L’image de l’autre. Noirs, juifs, musulmans et “gitans” dans l’art occidental des Temps modernes, Musée du Louvre, Paris 2014).
Tzvetan Todorov, La conquista dell’America. Il problema dell’”altro”, Einaudi, Torino 2014 (I ed. 1984; ed. or. La conquête de l’Amérique. La question de l’autre, Paris 1982).
Rino Bianchi, Igiaba Scego, Roma negata. Percorsi postcoloniali nella città, Ediesse, Roma 2014.
To consult: Brava gente. Memoria e rappresentazioni del colonialismo italiano, "Zapruder", 23, settembre-dicembre 2010.
Non-attending students will have to read one of these books:
Marco Armiero, Le montagne della patria. Natura e nazione nella storia d’Italia. Secoli XIX e XX, Einaudi, Torino 2013.
Carla Barbati, Marco Cammelli, Lorenzo Casini, Giuseppe Piperata, Girolamo Sciullo, Diritto del patrimonio culturale, Il Mulino, Bologna 2017.
Mario Bencivenni, Riccardo Dalla Negra, Paola Grifoni, Monumenti e istituzioni, parte I, La nascita del servizio di tutela dei monumenti in Italia 1860-1880, Alinea, Firenze 1987.
Cesare Brandi, Il patrimonio insidiato. Scritti sulla tutela del paesaggio e dell’arte, a cura di Massimiliano Capati, Editori Riuniti, Roma 2001.
Lorenzo Carletti, Cristiano Giometti, Raffaello on the road. Rinascimento e propaganda fascista in America (1938-40), Carocci, Roma 2016.
Alessandro Coppellotti, Scritti scelti di architettura e di museografia, Edifir, Firenze 2009.
Andrea Emiliani, Leggi, bandi e provvedimenti per la tutela dei beni artistici e culturali negli antichi stati italiani 1571-1860, Nuova Alfa, Bologna 1996 (I ed. 1976).
Matteo Giancotti, Paesaggi del trauma, Bompiani, Milano 2017.
Antonella Gioli, La Certosa di Calci nella Grande Guerra. Riuso e Tutela tra Pisa e l’Italia, Firenze, Edifir, Firenze 2015.
Daniele Jallà, Il museo contemporaneo. Introduzione al nuovo sistema museale italiano, Utet Libreria, Torino 2000.
Maria Cecilia Mazzi, In viaggio con le muse. Spazi e modelli del museo, Edifir, Firenze 2008 (I ed. 2005).
Il patrimonio culturale in Francia, a cura di Maria Luisa Catoni, Electa, Milano 2007.
Alessandro Pergoli Campanelli, La nascita del restauro. Dall’antichità all’alto Medioevo, Jaca Book, Milano 2015.
Massimo Quaini, L’ombra del paesaggio. L’orizzonte di un’utopia conviviale, Diabasis, Reggio Emilia 2006.
Carlo Ludovico Ragghianti, Il valore del patrimonio culturale. Scritti dal 1935 al 1987, a cura di Monica Naldi ed Emanuele Pellegrini, Felici, Ghezzano 2010.
Salvatore Settis, Paesaggio costituzione cemento. La battaglia per l’ambiente contro il degrado civile, Einaudi, Torino 2010.
Storia dell’arte e catastrofi. Spazio, tempi, società, a cura di Carmen Belmonte, Elisabetta Scirocco, Gerhard Wolf, Marsilio, Venezia 2019.
Simone Verde, Le belle arti e i selvaggi. La scoperta dell’altro, la storia dell’arte e l‘invenzione del patrimonio culturale, Marsilio, Venezia 2019.
Teatri storici: dal restauro allo spettacolo, atti del convegno (Ferrara, 1995) a cura di Lidia Bortolotti e Luisa Masetti Bitelli, Nardini, Fiesole 1997.
Un volume a scelta della collana I teatri storici della Toscana: censimento documentario e architettonico, a cura di Elvira Garbero Zorzi e Luigi Zangheri, Giunta Regionale Toscana, Marsilio, Venezia 1990-2000.
Marino Narpozzi, Teatri. Architetture 1980-2005, Federico Motta, Milano 2006.
Orietta Lanzarini, Teatri e luoghi per lo spettacolo, Electa Mondadori, Milano 2008.
Learning Objectives
In recent months we have witnessed forms of protest against racism and in defense of human rights which have often led to the demolition of public monuments believed to be the expression of colonialist and racist ideologies. In parallel, an international debate has developed on the legitimacy of these forms of removal, given that public monuments are historical documents and as such should be protected. In fact, it is necessary to reflect on the fact that racism and colonialism (like any other form of oppression and denial of rights) need images, but images and documents can equally well help deconstruct and delegitimize racism and build a democratic civilization. It depends on the use made of it. But this also depends on our attitude towards history, which directly inspires forms of heritage protection. The course examines also some aspects of the current Italian legislation on cultural heritage, developing in particular the analysis of the historical processes that led to their formulation and the forms of application of the legislation in the field. So we also talk about how communities perceive and live this heritage. The aim of the course is also to show the specificity of the "Italian model of protection" in the international context and in its historical development. The course profile is therefore not legal in the strict sense, but rather historical-cultural. Some of the University of Florence colleagues and external scholars will be involved in the lessons. In conclusion, the course aims to provide in-depth knowledge on the protection of cultural heritage in Italy and on the laws that regulate it; but above all to stimulate reflective and argumentative capacities around the transmission of cultural heritage and around the dynamic processes that define cultural identity. The main purpose is above all to form a civil conscience that helps the students to become better citizens through the awareness of heritage.
Prerequisites
Basic knowledge of the history of Italian art and contemporary history. Elements of cultural heritage law.
Teaching Methods
Lectures, with powerpoint projections and movies. One or more field lessons may also take place. Some teaching materials will be available on Moodle platform.
Further information
-
Type of Assessment
Oral examination. It will be a conversation around the bibliography, aimed at ascertaining the actual knowledge of the texts. One or two questions will cover the topics covered in the lectures and may provide the commentary of images or scenes of film projected in the classroom.