Course teached as: B021587 - ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE GRECA 1 Second Cycle Degree in ARCHAEOLOGY Curriculum ARCHEOLOGIA CLASSICA
Teaching Language
Italian
Course Content
The theme of the course consists of the discovery of Greek art: the interest in the Greek world, and in the art in particular, matured in humanism; the experience of direct knowledge of Ciriaco d’Ancona and Buondelmonti; the arrival of antiquities in Venice; the collection of Lorenzo the Magnificent; the return to Greece from the 17th century; the history of ancient art by Winckelmann; the new phase of 19th-century discoveries, between philological archeology and the season of great excavations.
TEXTS FOR EXAM
-R. Bianchi Bandinelli, Introduzione all’archeologia classica come storia dell’arte antica, Roma-Bari 1976.
-L. Beschi, La scoperta dell’arte greca, in S. Settis (a cura di), Memoria dell’antico nell'arte italiana, III. Dalla tradizione all’archeologia, Torino 1986, pp. 293-372.
REFERENCE HANDBOOKS
-R. Bianchi Bandinelli, E. Paribeni, L’arte dell’antichità classica. Grecia, Torino 1976.
-G. Bejor, M. Castoldi, C. Lambrugo, Arte greca: dal decimo al primo secolo a.C., Milano 2008.
SUPPLEMENTARY BIBLIOGRAPHY
-S. Settis (a cura di), Memoria dell’antico nell’arte italiana, III. Dalla tradizione all’archeologia, Torino 1986.
-A. Schnapp, La conquista del passato. Alle origini dell’archeologia, Milano 1994.
-M.L. Catoni (a cura di), La forza del bello: l’arte greca conquista l’Italia, catalogo della mostra (Mantova, 29 marzo - 6 luglio 2008), Milano 2008.
-L. Beschi, I disegni ateniesi di Ciriaco: analisi di una tradizione, in G. Paci, S. Sconocchia (a cura di), Ciriaco d'Ancona e la cultura antiquaria dell'umanesimo, Atti del Convegno Internazionale di Studio (Ancona, 6-9 febbraio 1992), Reggio Emilia 1998, pp. 83-94.
-G. Bordignon, “Ornatissimum undique”: il Partenone di Ciriaco d’Ancona, in Engramma, 74, 2009 (http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=368).
-M. Landolfi, Ciriaco d’Ancona: uomo dell’umanesimo, viaggiatore, mercante e padre dell’archeologia, in L’Agorà della Cultura, Fermo 2013, pp. 100-105.
-M. Chatzidakis, Ciriaco d’Ancona und die Wiederentdeckung Griechenlands im 15. Jahrhundert, Mainz am Rhein-Ruhpolding-Petersberg 2017.
-I. Favaretto, Arte antica e cultura antiquaria nelle collezioni venete al tempo della Serenissima, Roma 1990.
-L. Beschi, La Nike di Hierapytna, opera di Damokrates di Itanos, in Atti della Accademia nazionale dei Lincei. Classe di scienze morali, storiche e filologiche. Rendiconti, serie VIII, 40, 1985, pp. 131-143.
-I. Romeo, Unite dal mare. Creta e Cirene nell’opera di Luigi Beschi, in I. Romeo, G. De Tommaso (a cura di), Archeologia classica a Firenze, Atti della Giornata di Studi in memoria di Luigi Beschi, Pisa 2017, pp. 75-84.
-L. Beschi, Antiquarian research in Greece during the Renaissance: travellers and collectors, in M. Gregori (a cura di), In the light of Apollo: Italian Renaissance and Greece, catalogo della mostra (Atene, 22 dicembre 2003 - 31 marzo 2004), Cinisello Balsamo 2004, pp. 46-52.
-L. Beschi, Le antichità di Lorenzo il Magnifico. Caratteri e vicende, in P. Barocchi (a cura di), Gli Uffizi. Quattro secoli di una galleria. Atti del Convegno internazionale di studi (Firenze 20-24 settembre 1982, Firenze 1983, pp. 161-176.
-F. Caglioti, Due restauratori per le antichità dei primi Medici. Mino da Fiesole, Andrea del Verrocchio e il Marsia rosso degli Uffizi, 1, in Prospettiva, 72, 1993, pp. 17-42.
-F. Caglioti, Due restauratori per le antichità dei primi Medici. Mino da Fiesole, Andrea del Verrocchio e il Marsia rosso degli Uffizi, 1, in Prospettiva, 73, 1994, pp. 74-96.
-L. Fusco, G. Corti, Lorenzo de' Medici, collector of antiquities. Collector and antiquarian, Cambridge 2006.
-E. Diacciati, Una testa di Dioniso Tauro alla Galleria degli Uffizi, in A. Romualdi (a cura di), Studi e restauri: i marmi antichi della Galleria degli Uffizi, Firenze 2013, pp. 17-52.
-N. Agnoli, Marsia: la superbia punita, Roma 2014.
-S. Sarti, Les collections de vases antiques à Florence avant l’unité italienne (1861). Des Gallerie degli Uffizi au Museo archeologico nazionale, in A. Schnapp (a cura di), L’Europe du vase antique. Collectionneurs, savants, restaurateurs aux XVIIIe et XIXe siècles, Rennes 2015, pp. 43-57.
-L. Beschi, Due vedute seicentesche dell’Acropoli di Atene, in Atti della Accademia nazionale dei Lincei. Classe di scienze morali, storiche e filologiche. Rendiconti, serie IX, 16, 2005, pp. 49-63.
-J.-P. De Rycke, Arnould de Vuez, auteur des dessins du Parthénon attribués à Carrey, in Bulletin de correspondance hellénique, 131, 1, 2007, pp. 721-753.
-S. Ferrari, Winckelmann e l’invenzione della nuova “scienza” della storia dell’arte, in D. Gallingani, R. Campi (a cura di), Eredità e attualità del Settecento. Idee, forme, valori, Bologna 2017, pp. 57-69.
- S. Settis, A. Anguissola, D. Gasparotto, Serial / portable classic: the Greek canon and its mutations, catalogo della mostra, Milano 2015.
-R. Volpe, Alla ricerca di una scoperta: Felice de Fredis e il luogo di ritrovamento del Laocoonte, in Bullettino della Commissione Archeologica Comunale di Roma, Nuova Serie, 110, 2009, pp. 81-109.
-A. Zambon, Fauvel et les vases grecs, in Journal des savants, 2006, pp. 3-63.
-A. Zambon, Les premiers voyageurs et la dorure du Parthénon: mise au point sur une controverse ancienne, in Revue archéologique, 2012, pp. 41-61.
-A. Zambon, Aux origines de l’archéologie en Grèce: Fauvel et sa méthode, Paris 2014.
-A. Zambon, Luigi Beschi e Louis Fauvel: “vecchie ricerche” e “nuove individuazioni”, in Giornata di studi nel ricordo di Luigi Beschi: italiano, filelleno, studioso internazionale, Atti della giornata di studi (Atene, 28 novembre 2015), Atene 2017, pp. 45-83.
-La riscoperta dell’ antico: acquerelli di Edward Dodwell e Simone Pomardi: gli acquerelli di Edward Dodwell e Simone Pomardi = The rediscovery of antiquity : watercolors by Edward Dodwell and Simone Pomardi, Milano 2013.
-G. Pucci, Elgin o della manifattura, in Dialoghi di archeologia, 8, 1974-1975, pp. 475-490.
-F. Buscemi, L’Atene antica di Sebastiano Ittar : un architetto di Lorg Elgin tra Sicilia, Malta e Grecia, Palermo 2008.
-L. Beschi, Ch. R. Cockerell e il Partenone, in Annuario della Scuola Archeologica di Atene e delle missioni italiane in Oriente, 87, 2007, pp. 119-132.
- R. Wünsche, Kampf um Troja: 200 Jahre Ägineten in München, Lindenberg im Allgäu 2011.
-H. Kyrieleis, Olympia: Archäologie eines Heiligtums, Mainz am Rhein 2011.
-H. Kyrieleis, Pelops, Herakles, Theseus. Zur Interpretation der Skulpturen des Zeustempels von Olympia, in Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts, 127-128, 2012-2013, pp. 51-124.
-L. Beschi, Il monumento di Telemachos, fondatore dell’Asklepieion ateniese, in Annuario della Scuola Archeologica di Atene e delle missioni italiane in Oriente, 45-46, 1967-1968, pp. 381-436.
-L. Beschi, Rilievi attici del Museo Maffeiano, in Nuovi studi Maffeiani, Atti del Convegno: Scipione Maffei e il Museo Maffeiano (Verona, 18-19 novembre 1983), Verona 1985, pp. 3-32.
-L. Beschi, Culti stranieri e fondazioni private nell’Attica classica: alcuni casi, in Annuario della Scuola Archeologica di Atene e delle missioni italiane in Oriente, 80, 2002, pp. 13-41.
-V. Saladino, Luigi Beschi e il monumento di Telemachos, in I. Romeo, G. De Tommaso (a cura di), Archeologia classica a Firenze, Atti della Giornata di Studi in memoria di Luigi Beschi, Pisa 2017, pp. 85-97.
-M. Landolfi, G. de Marinis (a cura di), Kouroi Milani: ritorno ad Osimo, catalogo della mostra (Osimo, 25 novembre 2000 - 30 giugno 2001), Roma 2000.
-M. Cygielman (a cura di), La Minerva di Arezzo, Firenze 2010.
-M. Iozzo, Il Vaso François: Rex Vasorum, Firenze 2018.
Learning Objectives
LEARNING OUTCOMES
The learning outcomes are aimed at deepening the skills in the history of Greek art previously acquired during the Bachelor’s degree and the formation of appropriate knowledge, with particular reference to the history of the discipline; to the origin and evolution of the concept of classical art; to the contextualization of archeology in the relationship with the ancient world, in the history of taste and culture; to the awareness of the value of archeology (inclusive of the history of ancient art) as a historical discipline, to the acquisition and improvement of a methodologically rigorous and correct approach to materials, starting from an accurate analysis and a solid formal, typological and chronological framework, supported also by historical-archival research, by the study of literary sources and by an in-depth scientific research, aimed at recomposing and reconstructing the topographical and social context of belonging; to the reflection on issues related to the museum exhibition, the dissemination, the enhancement of archaeological heritage and restoration; to the development of a critical spirit, communication skills and active participation in discussions both during frontal lessons and visits and exercises.
Prerequisites
Basic knowledge of Greek and Roman archeology acquired during the Bachelor’s degree; auspicious knowledge of Greek and Roman history and epigraphy and of the Latin and Greek languages.
Teaching Methods
The course consists of frontal lessons, with the projection of power points, and exercises with direct observation of materials and requested active discussion on the occasion of visits to museums (National Archaeological Museum of Florence, Uffizi Galleries with the participation of director of the classical section).
Type of Assessment
The exam will focus on the discussion of the texts indicated in the bibliography, and in particular on the topics discussed during the lessons and illustrated in the power points. The comprehension of the general concepts and the ability to deepen individual issues are expected.
Course program
Introduction: Meaning and phases of the discovery of Greek art; the myth of Greek art in the Middle Ages; the meeting of humanism with Greek art; the direct experience of Ciriaco d'Ancona and the first drawings of the Parthenon; the journeys and insulars of Cristoforo Buondelmonti; the Florentine primacy in the rediscovery of Greek culture and art; the collection of Lorenzo the Magnificent and the other Florentine collections; the arrival of antiquities from Greece to Venice; an exemplary case of reconstruction of a context thanks to the use of formal, collection and archivisitic data: the restitution by Luigi Beschi of Nike of Damokrates of Itanos; the development of interest for Greece in Europe: collections (Lord Arundel) and travel reports; the oldest reproductions of the Acropolis of Athens in the seventeenth century; the expedition of the Marquis de Nointel and the series of drawings of the Parthenon; the bombardment of the Parthenon; eighteenth-century antiquarian encyclopedism; Winckelmann and the birth of the history of ancient art; the second phase of the discovery of Greek art between the eighteenth and nineteenth centuries: the interest in the temples of Paestum and the recognition of the specific characteristics of Greek architecture; the distinction and classification of the Greek ceramic; Fauvel's activity in Greece; the sculpture, originals and copies; philological archeology in Italy and Germany (Discobolus of Myron, Aphrodite of Knidos, Apoxyomenos of Lysippos, Doryphoros of Polykleitos); the achievements of spoliation (Lord Elgin and the Parthenon, the temple of Athena Aphaia inAegina, the temple of Apollo Epicurios at Bassae); the season of the great excavations in the second half of the nineteenth century: Olympia, Samothrace, Delos, Delphi, Pergamon, Halicarnassus and the recent discovery of the tomb of Hekatomnos in Mylasa. An exemplary methodological case of the reconstruction of an Athenian monument and of a topographical and cultual context: the monument of Telemachos of Acharnae, in homage to Luigi Beschi and Vincenzo Saladino.