After an introduction to the knowledge in history of education, the course will focus on the progressive interest for the childhood from 19th century until today. The course investigates the major initiatives aimed at childcare and then to his education.
Course Content
After an introduction to the knowledge in history of education, the course will focus on the progressive interest for the childhood from 19th century until today. The course investigates the major initiatives aimed at childcare and then to his education
D. Ragazzini, Tempi di scuola e tempi di vita. Edizione 2.0, edizione e.book Historied-GoWare in formato Kindle, [ediz. originale a stampa: Milano, Bruno Mondadori, 1997]
T. Pironi, Percorsi di pedagogia al «femminile». Dall'Unità d'Italia al secondo dopoguerra, Roma, Carocci, in corso di stampa.
Tre testi a scelta fra i seguenti:
M. Minesso (a cura di), Stato e infanzia nell’Italia contemporanea. Origini, sviluppo e fine dell’OMNI 1925-1975, Il Mulino, Bologna, 2007. Di questo volume solo la parte prima (ovvero fino a p. 228).
E. Scarpellini, L’Italia dei consumi. Dalla Belle époche al nuovo millennio, Roma, Laterza, 2008.
P. Gabbrielli, Anni di novità e di grandi cose. Il boom economico fra tradizione e cambiamento, Bologna, Il Mulino, 2011.
A. Santoni Rugiu, La pedagogia del consumismo (e del letame), Roma, Anicia, 2003.
B. Bonomo, Voci della memoria. L’uso delle fonti orali nella ricerca storica, Roma, Carocci, 2013
S. Bellassai, L'invenzione della virilità: politica e immaginario maschile nell'Italia contemporanea, Roma, Carocci, 2011.
D. Ragazzini, Tempi di scuola e tempi di vita. Edizione 2.0, edizione e.book Historied-GoWare in formato Kindle, [ediz. originale a stampa: Milano, Bruno Mondadori, 1997]
T. Pironi, Percorsi di pedagogia al «femminile». Dall'Unità d'Italia al secondo dopoguerra, Roma, Carocci, in corso di stampa.
Tre testi a scelta fra i seguenti:
M. Minesso (a cura di), Stato e infanzia nell’Italia contemporanea. Origini, sviluppo e fine dell’OMNI 1925-1975, Il Mulino, Bologna, 2007. Di questo volume solo la parte prima (ovvero fino a p. 228).
E. Scarpellini, L’Italia dei consumi. Dalla Belle époche al nuovo millennio, Roma, Laterza, 2008.
P. Gabbrielli, Anni di novità e di grandi cose. Il boom economico fra tradizione e cambiamento, Bologna, Il Mulino, 2011.
A. Santoni Rugiu, La pedagogia del consumismo (e del letame), Roma, Anicia, 2003.
B. Bonomo, Voci della memoria. L’uso delle fonti orali nella ricerca storica, Roma, Carocci, 2013
S. Bellassai, L'invenzione della virilità: politica e immaginario maschile nell'Italia contemporanea, Roma, Carocci, 2011.
Learning Objectives
The course aims to devellop critical ability and interpretive skills.
The course aim understand the modern history of childhood and being able to move in the history of contemporary Italy.
Learning Objectives
The course aims to devellop critical ability and interpretive skills.
The course aim understand the modern history of childhood and being able to move in the history of contemporary Italy.
Teaching Methods
frontal lesson
Teaching Methods
frontal lesson
Type of Assessment
oral
Type of Assessment
oral
Course program
After an introduction to the history of education knowledge, the course will focus on the progressive interest for the childhood from 19th century until today. Then the course will examine the major pedagogical theories in Europe and the conditions of the childhood life.
It will then propose a reading of the relationship between childhood and family in Italy during the twentieth century.
Course program
After an introduction to the history of education knowledge, the course will focus on the progressive interest for the childhood from 19th century until today. Then the course will examine the major pedagogical theories in Europe and the conditions of the childhood life.
It will then propose a reading of the relationship between childhood and family in Italy during the twentieth century