1. Barrucci P. (2014), Le divisioni del lavoro sociale, FrancoAngeli.
2. Basso P. – Perocco F., Immigrazione e trasformazione sociale dell'Europa: una svolta epocale e le sue prospettive, disponibile sulla piattaforma Moodle (22 pp.)
3. Gjergji I., Immigrazione e infra-diritto, in Trasformazione e crisi della cittadinanza sociale (pp. 319-332), scaricabile gratuitamente in:
http://www.edizionicafoscari.unive.it/media/pdf/books/978-88-97735-93-9/978-88-97735-93-9.pdf
4. Eventuali articoli brevi e video caricati sulla piattaforma Moodle.
Si presuppone la lettura attenta di La Costituzione italiana (introduzione di Panizza e Romboli), 2018, PUP. Acquistabile anche on-line in:
https://www.pisauniversitypress.it/scheda-ebook/saulle-panizza-roberto-romboli/la-costituzione-italiana-9788833391304-570893.html
1. Barrucci P. (2014), Le divisioni del lavoro sociale, FrancoAngeli.
2. Basso P. – Perocco F., Immigrazione e trasformazione sociale dell'Europa: una svolta epocale e le sue prospettive, disponibile sulla piattaforma Moodle 3. Gjergji I., Immigrazione e infra-diritto: dal governo per circolari alla tweeting-governance, in Etica & Politica / Ethics & Politics, XXII, 2020, 3, pp. 323-339 ISSN: 1825-5167, scaricabile in http://www2.units.it/etica/2020_3/GJERGJI.pdf.
4. Eventuali articoli brevi e video caricati sulla piattaforma Moodle.
Si presuppone la lettura attenta di La Costituzione italiana (introduzione di Panizza e Romboli), 2018, PUP. Acquistabile anche on-line in:
https://www.pisauniversitypress.it/scheda-ebook/saulle-panizza-roberto-romboli/la-costituzione-italiana-9788833391304-570893.html
Per la confidenza con il linguaggio sociologico si raccomanda, al bisogno, la consultazione del Dizionario di Sociologia a cura di L.Gallino (UTET 2014).
1. Barrucci P. (2014), Le divisioni del lavoro sociale, FrancoAngeli.
2. Basso P. – Perocco F., Immigrazione e trasformazione sociale dell'Europa: una svolta epocale e le sue prospettive, disponibile sulla piattaforma Moodle 3. Gjergji I., Immigrazione e infra-diritto: dal governo per circolari alla tweeting-governance, in Etica & Politica / Ethics & Politics, XXII, 2020, 3, pp. 323-339 ISSN: 1825-5167, scaricabile in http://www2.units.it/etica/2020_3/GJERGJI.pdf.
4. Eventuali articoli brevi e video caricati sulla piattaforma Moodle.
Si presuppone la lettura attenta di La Costituzione italiana (introduzione di Panizza e Romboli), 2018, PUP. Acquistabile anche on-line in:
https://www.pisauniversitypress.it/scheda-ebook/saulle-panizza-roberto-romboli/la-costituzione-italiana-9788833391304-570893.html
Per la confidenza con il linguaggio sociologico si raccomanda, al bisogno, la consultazione del Dizionario di Sociologia a cura di L.Gallino (UTET 2014).
Learning Objectives - Last names A-K
The purpose of the couse is to offer the student (a) a basic knowledge of sociological concepts and institutions, (b) a wide general sociological outline of actors, methods and instruments involved. The issues will be discussed with the following purposes:
a) disclosing the common-places linked to the meanstream thinking about this phenomenon;
b) stimulating a sociological "vision" based on a critical competence and an intellectual autonomy.
Learning Objectives - Last names L-Z
The purpose of the couse is to offer the student (a) a basic knowledge of sociological concepts and institutions, (b) a wide general sociological outline of actors, methods and instruments involved. The issues will be discussed with the following purposes:
a) disclosing the common-places linked to the meanstream thinking about this phenomenon;
b) stimulating a sociological "vision" based on a critical competence and an intellectual autonomy.
Prerequisites - Last names A-K
A good knowledge of italian language, as for foreign students at least the B1 level i required.
Prerequisites - Last names L-Z
A good knowledge of italian language, as for foreign students at least the B1 level i required.
Teaching Methods - Last names A-K
- Frontal lessons
- To meet privileged witnesses and experts of immigrant conditions
- Vision and discussion of documentaries and films about the subjects dealt with.
Teaching Methods - Last names L-Z
- Frontal lessons
- To meet privileged witnesses and experts of immigrant conditions
- Vision and discussion of documentaries and films about the subjects dealt with.
Further information - Last names A-K
none
Further information - Last names L-Z
none
Type of Assessment - Last names A-K
written examination
Type of Assessment - Last names L-Z
written examination
Course program - Last names A-K
This course is to analyze (a) the main sociology concepts and institutions, (b) capitalist crisis analysis, division of labour transformation, global spread of precariousness.
Course program - Last names L-Z
This course is to analyze (a) the main sociology concepts and institutions, (b) capitalist crisis analysis, division of labour transformation, global spread of precariousness.