Introduction to Contemporary history. Themes and issues.
The course analyzes the main topics of the Contemporary age, from the Dual Revolution (late XVIII century) to the present day
The bibliography will be illustrated at he beginning of the course.
Mandatory book:
Gabriele Turi, Il nostro mondo. Dalle grandi rivoluzioni all'11 settembre, Laterza 2006
One books from the list:
- Christopher A. Bayly, La nascita del mondo moderno 1780-1914 (2004), Torino, Einaudi 2007 (also English version)
- Jurgen Osterhammel-Niels P. Petersson, Storia della globalizzazione. Dimensioni, processi, epoche (2003), Bologna, il Mulino 2005
- Eric J. Hobsbawm, Le rivoluzioni borghesi 1789-1848 (1962), Laterza, 1991 (also English version)
- Eric J. Hobsbawm, Il trionfo della borghesia 1848-1871 (1975), Roma-Bari, Laterza 2003 (also English version)
- Alberto M. Banti, Il Risorgimento italiano, Roma-Bari, Laterza 2004
- Eric J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1871-1914 (1987), Roma-Bari, Laterza, 2000 (also English version)
- George L. Mosse, Il razzismo in Europa. Dalle origini all’olocausto, Roma-Bari, Laterza, 1978 (also English version)
- Olivier Janz, 1914-1918. La Grande guerra, Torino, Einaudi, 2014
- Eugene Rogan, La Grande Guerra nel Medio Oriente. La caduta degli ottomani 1914-1920, Milano, Bompiani, 2015 (also English version)
- Robert Gerwarth, La rabbia dei vinti. La guerra dopo la guerra 1917-1923, Torino, Einaudi, 2017 (also English version)
- Enzo Traverso, A ferro e fuoco. La guerra civile europea 1914-1945, Bologna, il Mulino, 2007
- Ian Kershaw, All’inferno e ritorno. Europa 1914-1949, Roma-Bari, Laterza, 2016 (also English version)
- Mark Mazower, Le ombre dell’Europa. Democrazie e totalitarismi nel XX secolo, Milano, Garzanti, 2005 (also English version)
- Enzo Traverso, Totalitarismo. Storia di un dibattito, Ombre Corte, 2015
- Patrizia Dogliani, Il fascismo degli italiani. Una storia sociale, Torino, Utet 2008
- Gabriele Ranzato, L’eclissi della democrazia. La guerra civile spagnola e le sue origini 1931-1939, Bollati Boringhieri, 2004
- Leonardo Rapone (a cura di), L'Europa del Novecento. Una storia, con Francesco Bartolini-Bruno Bonomo-Alessio Gagliardi, Roma, Carocci, 2020
- Stefano Bottoni, Un altro Novecento. L'Europa orientale dal 1919 a oggi, Roma, Carocci 2011
- Santo Peli, La Resistenza in Italia. Storia e critica, Torino, Einaudi, 2004
- Mario Del Pero, Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Roma-Bari, Laterza, 2008
- Stephen Smith, La rivoluzione russa. Un impero in crisi 1890-1928, Roma, Carocci, 2017
- Nicolas Werth, Storia della Russia nel Novecento, Bologna, il Mulino, 2000
- Keith Lowe, Il continente selvaggio. L’Europa alla fine della seconda guerra mondiale, Roma-Bari, Laterza, 2013 (also English version)
- Eric J. Hobsbawm, Il secolo breve 1914-1991 (1994), Milano, Rizzoli, 1995 (several editions)
- Guido Crainz, Storia della Repubblica. L’Italia dalla Liberazione ad oggi, Roma, Donzelli 2016
- Federico Romero, Storia della guerra fredda. L’ultimo conflitto per l’Europa, Torino, Einaudi 2009
- Raymond F. Betts, La decolonizzazione, Bologna, il Mulino 2003
- Luigi Tomba, Storia della Repubblica popolare cinese, Bruno Mondadori 2002
- Loris Zanatta, Storia dell’America latina contemporanea, Roma-Bari, Laterza 2010
- Massimo Campanini, Storia del Medio Oriente contemporaneo, Bologna, il Mulino 2014
- James J. Sheehan, L’età post-eroica. Guerra e pace nell’Europa contemporanea, Roma-Bari, Laterza, 2009 (also English version)
- Tommaso Detti-Giovanni Gozzini, L'età del disordine. Storia del mondo attuale 1968-2017, Roma-Bari, Laterza, 2018
Learning Objectives
KNOWLEDGE OBJECTIVES:
- to learn the basic knowledge on Contemporary history
SKILL OBJECTIVES:
- knowledge of the main methods in the study of Contemporary history
- knowledge of the bibliographic tools in the study of Contemporary history
BEHAVIORAL OBJECTIVES:
- to encorauge critical reflection on the origin of some key-aspects of Contemporary age
Prerequisites
Basic knowledge of Contemporary history (secondary school level)
Teaching Methods
Frontal lessons, with didactic supports (slides, movies etc.), available on Course e-learning platform (Moodle)
Further information
Mandatory inscription (at the beginning of the course) and mandatory frequence (for almost 24 hours). On Moodle available information and sources (slides etc).
Type of Assessment
The exam consists in an written text, with questions of different types, about the topic covered in class and in the books chosen by the students. The Erasmus students can choose oral examination. The exam
The exam aims to verify:
- the understanding of the main processes of the Contemporary history, and its periodization
- the understanding of the main categories proposed to describe the mentioned phenomena
- the knowledge of the main events and phenomena, from the Dual Revolution of the late 1700s to the end of the 20th century
- the skill to establish connections between different events and processes
The student who fails 4 consecutive texts, will have to repeat the course
Course program
Introduction to Contemporary history. The course analyses the most relevant issues of the Contemporary age, from the Dual Revolution (late XVIII century) to the present day. Given the complexity and the scale of the phenomena, we will analyze some topics:
the various chronologies of Contemporary age;
world and global history;
key concepts: revolution; liberalism; socialism; social classes; nationalism and imperialism; WW1; fascism, communism, totalitarianism; WWII; the Cold war; Decolonization; Italian Republic