1. Barrucci P. (2014), Le divisioni del lavoro sociale, FrancoAngeli.
2. Fana M. (2017), Non è lavoro, è sfruttamento, Laterza.
3. Cillo R. (2017), Nuove frontiere della precarietà lavorativa, Edizioni Ca’ Foscari, pp.7-44 e 89-186. Scaricabile gratuitamente in: http://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni/collane/societa-e-trasformazioni-sociali/
4. Eventuali saggi brevi che saranno caricati sulla piattaforma Moodle (con libero accesso) all’inizio del corso.
5. La Costituzione italiana (introduzione di Panizza e Romboli), 2016, PUP.
Acquistabile anche on-line in:
http://www.pisauniversitypress.it/scheda-libro/autori-vari/la-costituzione-italiana-978-886741-6127-363384.html
Per la confidenza con il linguaggio sociologico si raccomanda l’utilizzo del Dizionario di Sociologia a cura di L.Gallino (UTET 2014).
Non si accettano precedenti edizioni dei testi indicati.
1. Barrucci P. (2014), Le divisioni del lavoro sociale, FrancoAngeli.
2. Fana M. (2017), Non è lavoro, è sfruttamento, Laterza.
3. Cillo R. (2017), Nuove frontiere della precarietà lavorativa, Edizioni Ca’ Foscari, pp.7-44 e 89-186. Scaricabile gratuitamente in: http://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni/collane/societa-e-trasformazioni-sociali/
4. Eventuali saggi brevi che saranno caricati sulla piattaforma Moodle (con libero accesso) all’inizio del corso.
5. La Costituzione italiana (introduzione di Panizza e Romboli), 2016, PUP.
Acquistabile anche on-line in:
http://www.pisauniversitypress.it/scheda-libro/autori-vari/la-costituzione-italiana-978-886741-6127-363384.html
Per la confidenza con il linguaggio sociologico si raccomanda l’utilizzo del Dizionario di Sociologia a cura di L.Gallino (UTET 2014).
Non si accettano precedenti edizioni dei testi indicati.
Learning Objectives - Last names A-K
The purpose of the couse is to offer the student (a) a basic knowledge of sociological concepts and institutions, (b) a wide general sociological outline of actors, methods and instruments involved. The issues will be discussed with the following purposes:
a) disclosing the common-places linked to the meanstream thinking about this phenomenon;
b) stimulating a sociological "vision" based on a critical competence and an intellectual autonomy.
Learning Objectives - Last names L-Z
The purpose of the couse is to offer the student (a) a basic knowledge of sociological concepts and institutions, (b) a wide general sociological outline of actors, methods and instruments involved. The issues will be discussed with the following purposes:
a) disclosing the common-places linked to the meanstream thinking about this phenomenon;
b) stimulating a sociological "vision" based on a critical competence and an intellectual autonomy.
Prerequisites - Last names A-K
A good knowledge of italian language, as for foreign students at least the B1 level i required.
Prerequisites - Last names L-Z
A good knowledge of italian language, as for foreign students at least the B1 level i required.
Teaching Methods - Last names A-K
- Frontal lessons
- To meet privileged witnesses and experts of immigrant conditions
- Vision and discussion of documentaries and films about the subjects dealt with.
Teaching Methods - Last names L-Z
- Frontal lessons
- To meet privileged witnesses and experts of immigrant conditions
- Vision and discussion of documentaries and films about the subjects dealt with.
Further information - Last names A-K
none
Further information - Last names L-Z
None
Type of Assessment - Last names A-K
written examination
Type of Assessment - Last names L-Z
written examination
Course program - Last names A-K
This course is to analyze (a) the main sociology concepts and institutions, (b) capitalist crisis analysis, division of labour transformation, global spread of precariousness.
Course program - Last names L-Z
This course is to analyze (a) the main sociology concepts and institutions, (b) capitalist crisis analysis, division of labour transformation, global spread of precariousness.