First module (only for students LM 50)
S. Brint, "Scuola e società", Bologna, il Mulino, 1999 (o edizioni successive);
S. Santamaita, "Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo", Milano, Bruno Mondadori, 1999 (seconda edizione: 2009),
Second module (for students LM 50, LM 57-85 and LM51)
A choice between the following three combinations of books:
1) S. Ventura, "La politica scolastica", Bologna, il Mulino,1998; A. Santoni Rugiu, "Maestre e maestri", Roma, Carocci, 2006; D. Ragazzini, "Tempi di scuola, tempi di vita", Milano, Bruno Mondadori, 1997 (seconda edizione on line come e.book: http://www.goware-apps.com/tempi-di-scuola-e-tempi-di-vita-edizione-2-0-dario-ragazzini/ ).
2) G.Franceschini, "Il dilemma del dirigente scolastico", Milano, Guerini, 2003; G. Franceschini, "Da direttore a dirigente scolastico", Milano, Unicopli, 2003; G. Franceschini, R. Russo, "Sistemi formativi e dirigenza scolastica in Europa", Pisa, ETS, 2011.
3) A.Santoni Rugiu, "Il professore nella scuola italiana", Firenze, La Nuova Italia, 1981 (o edizioni successive); A. Santoni Rugiu, "La lunga storia della scuola secondaria", Roma, Carocci, 2007; C.G. Lacaita, M. Fugazza, "L'istruzione secondaria nell'Italia unita, 1861.1901", Milano, Angeli, 2013.
Learning Objectives
Basic knowledge on the complex historial relationship between social life, education, formal training process and organizational dimension of school.
Skills: ability on critical orientation within educational professions and the current structure of educational and school system o Italy and its historical and social origins
Prerequisites
Knowledge of contemporary italian and international history ('800-'900)
Teaching Methods
Lectures - Use of computer and web - Provision on line educational materials (slides, tables, databases, ecc.)